24. maja se je v Centru Rog in v sodelovanju z Mestno občino Ljubljana odvil drugi tematski uverturni dogodek v jubilejno, 20. izvedbo konference SPORTO, ki bo potekala 21. in 22. novembra 2024 v Portorožu. Tokratna tematika ne bi mogla biti bolj aktualna, saj je trajnost tista, ki odzvanja praktično na vsakem koraku. Pa smo res tako ozaveščeni ali gre zgolj za »buzz word«, rabo besede za poudarjanje naše navidezne plemenitosti? Na dogodku Trajnost, šport in kreativnost smo bili deležni poglobljenega uvida z različnih zornih kotov in deležnikov (mest gostiteljev, organizatorjev in sponzorskih znamk), s poudarkom na trajnostni organizaciji športnih dogodkov.
Sara Ašanin Golja iz Športa Ljubljana je postregla s predstavitvijo z naslovom »Recikliranje navdiha«, za katero bi lahko rekli, da gre za mejnik trajnostne organizacije velikih športnih dogodkov v Ljubljani. V okviru gostiteljstva ženskega EP v rokometu (EHF Women’s EURO 2022) so se namreč prvič povezali številni deležniki pri organizaciji velikega dogodka ter si zastavili jasne trajnostne cilje (40) in ukrepe, kako jih doseči. Projekt je trajal osemnajst mesecev, vanj pa je bilo vključenih 33 organizacij in več kot 70 oseb. Zapuščina omenjenega dogodka ima izjemen potencial, na katerem MOL, Šport Ljubljana in prizorišče Stadion Stožice nadgrajujejo trajnostne prakse pri področjih kot so upravljanje z odpadki, zmanjševanje ogljičnega odtisa ali mobilnost. Najtrši izziv, po mnenju Ašanin Golja, pa predstavljajo naše navade, npr. zavračanje zmanjševanja mesnih obrokov za obiskovalce dogodka, saj so morali organizatorji spremeniti začrtane menije in ustreči želji obiskovalcev. A to jih ne ustavi. Pravi, da »nadaljujejo tam, kjer najbolj boli«, iščejo pa kreativne rešitve, ki bodo zadovoljile obiskovalce vseh okusov. Izbrani vegetarijanski dan je bil npr. v času majskega EP v kajaku na divjih vodah v Tacnu dobro sprejet.
Sine Midtgaard Hansen, gostja iz Danske, je predstavila celovito strategijo mesta Köbenhavn glede trajnostnega gostiteljstva tekmovanj in delila izkušnje iz organizacije izbranih velikih športnih dogodkov kot sta UEFA EURO ali Grand Depart Dirke po Franciji, ter predstavila priprave na svetovna prvenstva v supanju (2024), BMX dirkah (2025) in cestnem teku (2026). (Več na voljo v intervjuju).
Danska prestolnica organizacijo velikih športnih dogodkov načrtuje vsaj leto in pol vnaprej in se kot mesto zelo zgodaj vključuje v proces organizacije, da lahko tudi s pogajalske pozicije v odnosu do imetnika pravic zasleduje zastavljene trajnostne cilje mesta z ambicijo, da vsak dogodek mestu pusti trajno zapuščino ter ustvari trajno dodano vrednost za prebivalce mesta. Zato je celovito načrtovanje in koordinacija ključnih deležnikov ključna. Ugotavlja, da so partnerstva pri tem zelo pomembna ter da je treba vključiti tudi meščane in aktivno komunicirati z njimi. Poleg prizadevanj na področju okoljske trajnosti velik poudarek namenjajo tudi družbeni trajnosti, torej skrbi za raznolike skupine ljudi.
Tijana Popadič iz beograjske agencije SportIt je delila vpogled v sponzorski primer – aktivacijo poslovnega teka Serbia Business Run (družba Schneider Electric je v tem prepoznala poslovno in trajnostno priložnost), ki je prerasla korporativne okvire in dosegla mobilizacijo širše družbe in odločevalcev v mestih. Iz leta v leto trajnostna organizacija dogodka, ki poteka v štirih srbskih mestih – rdeča nit je sajenje dreves -, dosega multiplikativne učinke. V komunikaciji uporabljajo slogana »Trajnost se začne pri nas« in »Ozeleni posel«, ustvarili so vključujoče vsebine z naslovom »Sodelavka za zgled«. Poslovni tek je z lokalnega dogodka prerasel v »globalnega s steroidi« in je drugi največji Schneiderjev tek takoj za pariškim maratonom, saj pritegne že več kot 10 tisoč udeležencev. V okviru dogodka so pripravili prvo tovrstno trajnostno poročilo v Srbiji ter vodnik za organizacijo drugih velikih dogodkov, tudi izven športa.
Kinto Mobility je Toyotina znamka mobilnostnih rešitev, ustanovljena pred petimi leti. Leta 2022 so pri Kinto Italia začeli sodelovati s kultnim nogometnim klubom AS Roma (več v intervjuju). Skozi kampanjo »Neustavljivi« (»Unstoppable«) so pričeli z ozaveščanjem o bolj trajnostnih oblikah mobilnosti, ob tem pa z vključevalnimi pobudami med drugim invalidnim navijačem omogočali brezplačen prevoz do stadiona ter poskrbeli za tolmačenje gluhonemim. Skozi »Kinto izziv« so prikazali, da je z uporabo mobilnostnih storitev možno za 70 odstotkov zmanjšati emisije CO2 v primerjavi z običajnimi načini prevoza. Po besedah Vincenta Van Ackerja so po nekajletnem obdobju na trgu dobro pozicionirani, zavedanje o blagovni znamki se je povečalo tudi skozi športno sponzorstvo, kazalnik ugleda pa dosega prek 70 odstotnih točk.
Zaključni pogovor je tako govorce kot udeležence izzival z razmislekom, kako spremeniti stare navade in katere so tiste trajnostne prakse, ki nam v vsakdanu prinašajo dodano vrednost – in pri tem ne pozabijo na nikogar. Z različnih zornih kotov so svoje poglede delili Gaja Brecelj, Umanotera, Polona Škrbec, Zavarovalnica Triglav (trajnostne aktivnosti s partnerji iz športa in kulture združujejo v pobudi Zavarujmo Prihodnost) ter Amir Alibabić, paraplesalec in diplomirani politolog. Prav slednji je z navdihujočo zaključno mislijo o tem, kako spremeniti stare navade, izzval čustva udeležencev: »Magične palice ni. Trdo delo. Moje vodilo: bodite strpni, imejte cilj jasno pred očmi in ne dovolite, da vas kdo ustavi na vaši poti.«